A légzés és a gerincproblémák kapcsolata

A légzés és a gerincproblémák kapcsolata

Oktatói munkám során magán és csoportos órákon is folyamatosan tapasztalom, hogy nagyon sok gerincprobléma, csigolyaelcsúszás, porckorongsérv, derékfájás hátterében az alap kiváltó ok a rosszul beidegződött légzés, amelyhez csatlakoznak az izomegyensúly felborulásából származó egyéb tényezők.
Légzésünk ritmikus reflex folyamat, ezért fel sem merül bennünk, hogy idegrendszerünk nem megfelelő minták alapján irányítja ki- és belégzésünket. Erre általában olyankor ébredünk rá, amikor tudatosan lélegzünk és a megfelelő szakember erre rávilágít.
Mit jelent, hogy a légzésünk nem megfelelő minták szerint történik?
A légzésünket az idegrendszer a bordakosár környékén elhelyezkedő izmok megfeszülésével és elernyedésével működteti. Mint minden izommunka, ezeknek az izmoknak a működése is az idegrendszer által irányított, rögzült mozgsásminták alapján történik.
Légzésünk ideális esetben mellkas légzés, ami azt jelenti, hogy a légzés a rekeszizom és a bordák közti kis izmok megfeszülésésvel majd elernyedésével jön létre. Eközben testünk központja, a köldök területe mögötti hasizmok, mélyizmok, a haránt hasizom és a tartásban is kulcs fontosságú záróizmok megfelelő tónusban maradnak. Mivel elöl a bordák és a medence között nincsenek csontok, a hasizmok szerepe, hogy előről támogassák testtartásunkat, és a köldökünk területe mögött lévő ágyéki gerinc stabilizálásában segítsenek.
Amennyiben úgy lélegzünk, hogy a levegő vétele közben nem a mellkasunk tágul optimális mértékben, hanem a rossz beidegződés miatt a köldökünket folyamatosan távolítjuk a gerincünktől és a hasunkat kifelé feszítjük, a hasi izomfűző tartása megszűnik, ezáltal az ágyéki csigolyákra fokozottabb nyomás nehezedik.
Percenként átalgosan 12-szer veszünk levegőt, ez napi 17280 légvételt jelent. Hatamas problémát okozhat, ha valaki ennyiszer feszíti ki és ezáltal gyengíti a hasfalát, és közben nem is tud róla, hogy gerincproblémáinak alapját a légzés és a közben végzett egyéb izommunka rossz minták alapján történő összekapcsolása okozza.
Így dologzik nap mint nap, így végzi az általános tevékenységeit, és így is emel, belégzésre és kifelé tolt köldökkel. Sok helyen olvashatunk arról, hogyan kell helyesen emelni, hogyan tartsuk magunkat emelés közben. Arról viszont nem esik szó, hiszen ki figyeli napközben a saját légzését, hogy emelés közben tónusos maradjon a hasizma, és kilégzésre “cipzár felhúzással”, azaz az izomfűző bekapcsolásával emelje a tárgyakat, mert különben extrém terhelés éri a gerincét. Nem véletlenül használnak súlyemelők, költöztetők vastag “sérvkötőt”, ami megakadályozza, hogy emelés közben kifelé feszítsék a hasukat.
A légzés mintájának átírása speciális gyakorlatokkal hosszan tartó és tudatos munkát igényel, viszont elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerüljük a hétköznapi aktivitás és a sport tevékenységekből származó gerincproblémákat. És mivel mindenki laposabb hasra vágyik, csinálja az általános hasizom gyakorlatokat, van, aki az észre nem vett megfordított ki- és belégzéssel, a has folyamatos kifelé feszítésével pont ez ellen dolgozik.
Az általam tartott Pilates órákon a testtudat fejlesztése az egyik legfontosabb alapelvem, amelynek részét képezi a központosított légzés és a hozzá kapcsolódó izommunka (a végtagok mozgatásának) tudatosítása, a rendszeresen végzett speciális gyakorlatokkal a mozgásminták átírása.
Természetesen a nap minden percében nem figyelhetjük tudatosan a légzésünket, de a megfelelő módszerrel és rendszerességgel végzett gyakorlatokkal egy idő után felülírhatjuk mozgásmintáinkat. Ami azt jelenti, hogy észre fogjuk venni a különbséget a helyes és a helytelen izommunka között. Hiszen egy idő után alkalmazkodni fogunk a jóhoz, érezni fogjuk, hogy könnyebben, hatékonyabban mozgunk és a testünkben lévő receptorok jelezni fognak, ha ez változik. Ennek hatására pedig automatikusan korrigálni fogunk pl egy emelésnél.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close